Flera framstående tävlingscyklister i Sverige har lyft frågan om det som de upplever som ökande hot och trakasserier mot cyklister. Nu vill flera av dem att regeringen agerar i frågan.
– Man kan ligga bakom en klunga och så blir man irriterad för vi ligger i bredd. Sedan slår man på en arg tuta som varar i 10 sekunder och sedan kör man om i väldigt hög hastighet; istället för att, som vi rekommenderar, tuta lite grann, vi går ned på ett led och sedan smyga om, säger Magnus Ahlsén.
Skeptiska till Transportstyrelseförslag
Bakgrunden till att flera framstående tävlingscyklister nu reagerat i frågan är ett förslag som Transportstyrelsen lämnat till regeringen. I förslaget finns bland annat förslag om att ta bort möjligheten att märka ut cykelpassager och ta bort möjligheten att cykla på väg med hastighetsbegränsningen 50 kilometer i timmen.
Cyklisterna är skeptiska till Transportstyrelsens förslag. De vill hellre se en införd 1,5 metersregel och att cykelinfrastruktur ska byggas längs de statliga 2+1-vägarna.
Jan Brugård vid klubben Hymer CK i Linköping är en av dem som vill se tydligare regler.
– Med den pandemi vi har nu sa man i början att man skulle hålla 1,5 meter avstånd. Det är inte en magisk gräns, men det blir tydligt och enkelt att förstå. På vägen är regeln att man ska hålla ”lämpligt avstånd” när man kör om oskyddad trafikant. Vad är lämpligt avstånd? Plötsligt blir det väldigt difust. Vi vill hellre se en tydlig regel som säger 1,5 meter, säger han.
En av dem som märkt att läget mot cyklister på vägarna hårdnat är Magnus Ahlsén från Linköping. I klippet ovanför berättar han hur det är på vägarna som cyklist.