I Linköping finns en liten friskola som har en sådan profil. Den kallas språketnisk och ska bevara det arabiska och islamiska kulturarvet heter det.
– Det här blir ju väldigt segregerande, när man uttrycker att man ska bevara det islamiska arvet. Precis som en kristen skola vill bevara det kristna arvet. Då blir det ingen blandning av elever, som forskningen menar är bra, säger Sandra Wahlström, ordförande för Lärarförbundet i Linköping.
Kristen skola: ”profil – en bra lösning”
Enligt Skolinspektionen så kan man utanför ordinarie schema ha frivillig undervisning i till exempel en specifik religion. Det är en profil och inte att betrakta som en skola med konfessionell inriktning, i vardagligt tal religiös.
Att ha en sådan här typ av profil är något som lockar den kristna Johannesskolan i Norrköping. Den har idag en religiös inriktning.
– Det här kan vara en lösning. Att ta bort begreppet konfessionell från skollagen välkomnar jag. Och istället kan vi ha en skola med kristen profil. Det skulle vara väldigt bra, säger Jan Rosman, ägare till Johannesskolan i Norrköping.
En farlig utveckling i svensk skola enligt S.
I mars gick Socialdemokraterna ut med att man vill förbjuda religiösa friskolor och religiös påverkan i skolan.
– Det är en väldigt farlig utveckling, att den svenska skolan blir allt mer segregerad. Och vi ser att i religiösa friskolor möts bara barn med samma bakgrund, sa Anna Ekström (S) gymnasieminister i SVT:s Aktuellt.
Men på Lärarförbundet är man skeptiska till det argumentet eftersom det ändå skulle kunna kringgås med en profil kring religion.
– Jag tänker att vad man än skriver så går det att kringgå, säger Sandra Wahlström på Lärarförbundet Linköping.
Så här kommenterar civilminister Ardalan Shekarabi (S) möjligheten för skolor att använda sig av en profil.
– Det centrala för oss är det inte vad man kallar skolan, utan om det finns religiös påverkan eller inte? Skolan ska inte stå för religiös påverkan, utan elever ska fritt kunna välja livsstil och vilken religion de vill utöva, säger Shekarabi (S).