Satsningen möjliggörs genom ett stöd från regeringen, den så kallade ekobonusen som ska bidra till att minska andelen gods som transporteras på vägar. Istället fraktas godset via sjöfart, som är mer miljövänligt.
”Rederi AB Gotland har tilldelats ekobonus från Regeringen med syfte att flytta över lastbilstrafik från land till hav, på den tungt trafikerade sträckan från södra Sverige till Mälardalen”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
– Vi vill gärna bidra till att avlasta vägnätet och minska utsläppen från transporterna. I ett första steg planerar vi för en fraktlinje för logistikföretag som vill minska sitt klimatavtryck och tillsammans med oss bidra till att klara både Sveriges och EU:s klimatmål, säger Håkan Johansson, vd Rederi AB Gotland.
Den nya linjen innebär också ytterligare en möjlighet för resenärer att ta sig mellan Tyskland och Sverige.
– Eftersom våra turer kan vara sammankopplade med interrailkortet kan tågresenärer också komma med färjan från Nynäshamn och hoppa på tåget i Rostock för att sedan ta sig vidare ut i Europa. På samma gång skulle Sverige och Gotland också bli mer lättillgängligt för europeiska resenärer, säger Håkan Johansson.