Foto: Daniel Díaz/SVT

Ny kampanj ska locka östgötar tillbaka till kollektivtrafiken

Publicerad

Under pandemin valde många resenärer bort kollektivtrafiken – efter flera uppmaningar att göra just det. Nu har pandemiläget lugnat ned sig och Östgötatrafiken hoppas att en ny kampanj ska locka tillbaka resenärerna.

En del i kampanjen är att priset på 30-dagarsbiljetten sänks i 12 dagar – mellan den 18 till 30 april. Kampanjen har fått namnet ”Fast i bilberoende efter pandemin” och målgruppen är ”växlare”, alltså personer som växlar mellan bilen och kollektivtrafiken.

– Statistiken visar att många ”växlare” fortsatt att åka enbart bil även sedan restriktionerna släpptes, och därför vill vi nu ge dem ett extra incitament att återvända till kollektivtrafiken och ett hållbart resande, säger Sofia Malander, vd Östgötatrafiken i ett pressmeddelande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Östergötland och på Gotland

Mer i ämnet