– Jättehäftigt att få se det i verkligheten. Det här är ju något vi pratat om i många, många år, säger Kaisa Karro (S), regionstyrelsens ordförande Region Östergötland.
Sedan i måndags är ambulansflygets verksamhet igång vid beredskapsbasen i Umeå och i februari räknar man med att baserna på Landvetter och Arlanda också ska vara i drift.
För Region Östergötland landar kostnaden för att ha tillgång till flygambulanser på ungefär 10 miljoner kronor per år.
Flygplan från Schweiz
Flygplansmodellen heter Pilatus PC-24 och tillverkas av Pilatus Flugzeugwerke i Schweiz. Inredning och utrustning har anpassats för den svenska sjukvården och kan ta upp till tre liggande patienter, samt fyra sittande passagerare.
– En skräddarsydd och modern inredning som är gjord som en liten intenssivvårdssal, säger Ander Sylvan, förbundsdirektör för Svenskt Ambulansflyg.
PC-24 har också förmågan att starta från samtliga trafikflygplatser i Sverige, eftersom den klarar landningsbanor under 1000 meter.