– Det är fantastiskt roligt att få möjlighet att på detta konkreta sätt kunna bidra i omställningen till den hållbara sjöfarten, säger projektledaren Björn Samuelsson, forskare i kvalitetsteknik vid Uppsala universitet/Campus Gotland i ett uttalande.
Nedkyld eller trycksatt vätgas
Projektet ska titta på hela försörjningskedjan – från elproduktion till propeller.
Vätgasen tillverkas genom att vatten sönderdelas (spjälkas) till vätgas och syrgas.
Vätgasen ska sedan lagras, transporteras och lastas ombord på färjan – antingen nedkyld till flytande form (-253°C) eller i trycksatt gasform (3-700 bar).
Vid förbränningen i gas- och ångturbinerna ombord blir vatten det enda utsläppet som sker.
Drygt tre miljoner på två år
Projektet är ett samarbete mellan Uppsala universitet, Rederi AB Gotland/Gotland Tech Development, OX2, Linde Gas, Uniper och Bassoe Technology.
– Genom samarbetet med våra industriella partners tillför vi stor branschkompetens och får goda möjligheter att se våra resultat förverkligas i närtid, säger Björn Samuelsson.
Stödet som Energimyndigheten beviljat är tvåårigt och på drygt tre miljoner kronor.