En illustration av hur det nya fartyget kan komma att se ut. Foto: Destination Gotland

Nytt forskningsprojekt ska hitta lösningar för vätgasfärjor

Uppdaterad
Publicerad

Forskare vid Uppsala universitet/Campus Gotland har fått finansiering från Energimyndighetens sjöfartsprogram för att hitta lösningar på hur vätgas kan användas i den gotländska färjetrafiken.

– Det är fantastiskt roligt att få möjlighet att på detta konkreta sätt kunna bidra i omställningen till den hållbara sjöfarten, säger projektledaren Björn Samuelsson, forskare i kvalitetsteknik vid Uppsala universitet/Campus Gotland i ett uttalande.

Nedkyld eller trycksatt vätgas

Projektet ska titta på hela försörjningskedjan – från elproduktion till propeller.

Gotland

Vätgasen tillverkas genom att vatten sönderdelas (spjälkas) till vätgas och syrgas.

Vätgasen ska sedan lagras, transporteras och lastas ombord på färjan – antingen nedkyld till flytande form (-253°C) eller i trycksatt gasform (3-700 bar).

Vid förbränningen i gas- och ångturbinerna ombord blir vatten det enda utsläppet som sker.

Drygt tre miljoner på två år

Projektet är ett samarbete mellan Uppsala universitet, Rederi AB Gotland/Gotland Tech Development, OX2, Linde Gas, Uniper och Bassoe Technology.

– Genom samarbetet med våra industriella partners tillför vi stor branschkompetens och får goda möjligheter att se våra resultat förverkligas i närtid, säger Björn Samuelsson.

Stödet som Energimyndigheten beviljat är tvåårigt och på drygt tre miljoner kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Gotland

Mer i ämnet