Under en så kallade protestperiod har konkurrenterna, bland annat den amerikanska försvarsjätten Lockheed Martin, haft möjlighet att försöka överpröva beslutet. Detta kommer nu alltså inte att ske och därmed är ordern, värd cirka 9,2 miljarder dollar, definitivt i hamn för Boeing och Saab.
TT: Hur pass stor oklarhet har det funnits kring affären?
– Man lär sig efter att ha hållit på med affärer i drygt 30 år och vet att det alltid finns en sannolikhet, säger vd:n Håkan Buskhe i telefon till TT.
– Men för åtta år sedan inledde vi diskussionerna med Boeing och vi har tagit oss från en situation där vi var i brygga till att vara världsledande. Det är en bra position och vi har de facto visat att vi kan göra något som ingen trodde skulle kunna gå att lyckas med.
Ska utbilda piloter
Flygplansmodellen T-X kan enkelt beskrivas som ett flygplan för att utbilda stridspiloter, med plats för två personer. Det är utvecklat specifikt gentemot amerikanska stridsplan och kan därför även användas av USA:s allierade. På torsdagskvällen meddelar Saab i ett pressmeddelande att företaget officiellt har fått en order från Boeing, värd cirka 117,6 miljoner dollar.
Även om det på det totala ordervärdet handlar om en minoritetsandel för Saab så är de 350 flygplanen ändå en gigantisk affär för den svenska försvarskoncernen och framförallt kan den generera en snöbollseffekt, enligt Håkan Buskhe.
– Egentligen är det en snöboll som kan bli flera större. Man ska veta att US Air Force har en bra bit över 1 000 flygplan, säger han om ytterligare försäljningar till USA. Nu får vi en volym på en affär som vi inte haft och dessutom andra relationer med underleverantörer. Det här är ett kvitto för vår del.
– Den andra delen är att när vi reser runt är det många som frågar: ”När kan vi se titta på T-X?” Vi tror att det kan bli ett av de mest tillverkade och sålda flygplanen, så det är otroligt positivt.