Kommunalrådet Lars Stjernkvist (S) vill inte prata om flygplatsens framtid. Kommunen har betalat ut miljoner i bidrag till flygplatsen för att stötta den flyglinje som nu har ställts in. Foto: SVT

Stjernkvist vill inte prata om flygplatsens framtid

Uppdaterad
Publicerad

Norrköpings kommun har som ägare stöttat Norrköpings flygplats med miljonbidrag till just München-linjen. Men i helgen kom beskedet att flygbolaget BMI, som kör linjen, går i konkurs och alla avgångar ställs in. Kommunalrådet Lars Stjernkvist (S) vill inte dra några slutsatser om framtiden.

– Det är för tidigt, säger han.

Norrköpings flygplats har varit ett hett debattämne i kommunen. Gång på gång har oppositionen protesterat mot kommunens miljonbidrag till flygplatsen. Senast inför valet debatterades miljonstödet i SVT:s debatt.

232 miljoner kr i bidrag från kommunen

SVT Nyheter Öst har tidigare berättat att kommunen gav Norrköpings flygplats bidrag på totalt 232 miljoner kronor under åren 2008-2016, det vill säga drygt 25 miljoner kronor per år.

Norrköping

Ytterligare 43 miljoner kr i stöd

I augusti 2017 meddelade de styrande i Norrköpings kommun att de tänkte satsa ytterligare 43 miljoner kronor under 2017-2019 för att stötta reguljärtrafiken till München.

I helgen meddelade så flygbolaget BMI som flyger Norrköping-München att de går i konkurs och ställer in alla avgångar – vilket får stor betydelse för Norrköpings flygplats. Läs mer om det här.

Hur ser du på bidragen nu? Kommer kommunen fortsätta att betala ut bidrag till flygplatsen?

– Det är för tidigt att säga. Vi kan inte spekulera i vad som hänt, säger Lars Stjernvkist (S), kommunalråd i Norrköping och även ordförande i Norrköpings Rådhus AB, det kommunala bolag som äger flygplatsen och som har betalat ut bidragen.

Men företaget har ju gått i konkurs och flygplatsen tolkar det som att man nu mister all reguljärtrafik?

– BMI har meddelat att de är konkursmässiga och ställer in flyget, men sedan kan ju det leda till olika saker.

Ingen flyglinje – inget bidrag

Finns det fortfarande hopp för München-linjen från Norrköping menar du?

– Jag vill inte spekulera. Vi får återkomma till det.

Men om flyglinjen skulle försvinna, kommer ni fortsätta betala ut bidrag till flygplatsen? Ni har ju lovat ytterligare 8 miljoner kronor i år.

– Om BMI upphör att flyga så upphör också kommunens ekonomiska insats, så är det ju. Samarbetet fungerar bara så länge flyglinjen fungerar. Men vad som händer i framtiden, det vore inte ansvarsfullt av mig att spekulera kring det, säger Lars Stjernkvist.

Stjernkvist: ”Så fort vi vet diskuterar vi framtiden”

Gång på gång säger han att passagerarna måste komma först. Flygplatsen måste försöka lösa de akuta frågorna för resenärerna på de inställda avgångarna.

– Jag hoppas alla har respekt för att vi först måste lösa de akuta frågorna och väntar med debatten kring flygplatsen några dagar. Men jag inser att så fort vi vet behöver vi diskutera framtiden.

Läs vad flygplatsens marknads- och försäljningschef säger om beskedet här.

Här kan du se en bakgrund om vad man sa när München-linjen startade.

Norrköpings kommun har betalat ut miljonbidrag till flygplatsen

Norrköpings kommun tog över Norrköpings flygplats 2006.

Under åren 2008-2016 har kommunen betalat ut totalt 232 miljoner kronor i stöd till flygplatsen, i genomsnitt 25 miljoner kronor per år. Det visar en genomgång av årsredovisningar och förvaltningsberättelser som SVT Nyheter Öst har gjort.

Under åren 2017, 2018 och 2019 har kommunen beslutat att täcka förluster på högst 43 miljoner kronor under de tre åren. De pengarna är till för att stötta just München-linjen.

Här kan du se en bakgrund om vad man sade då.

Miljöpartiet och Vänsterpartiet har riktat kritik mot stödet eftersom de anser att kommunen indirekt sponsrar företagen. De styrande partierna anser att kommunen får tillbaka pengarna i form av skatteintäkter om det går bra för företagen som använder sig av flyglinjen.

Enligt kommunens senaste årsredovisning för 2017 har kostnaden per passagerare ökat på flygplatsen och är nu 506 kronor per passagerare. Antalet passagerare hade ökat något jämfört med 2016 men var lägre än åren innan.

Flygplatsen hade ett minskat antal landningar jämfört med åren innan.

2017 var flygplatsens resultat före skatt minus 20 miljoner kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrköping

Mer i ämnet