Under 2019 gjorde Malmös livsmedelskontrollanter nästan 3 000 besök på olika restauranger, gatukök, bagerier och livsmedelsaffärer.
Ungefär tio procent av de besökta verksamheterna hade någon form av brist. De värsta handlade om att kontrollanterna hittade insekter och råttor i livsmedel och i torrförråd, och där köken var rejält smutsiga.
Hur ska man som konsument veta vilket ställe som är okej?
– Det är en jättesvår fråga. Vi har begränsade resurser, vi kan inte vara överallt, hela tiden. Sen är det så att merparten av de ställen vi kontrollerar sköter sig, och har bra koll på hygien och på personalens kunskaper, säger Arvid Nordland, enhetschef på miljöförvaltningen i Malmö.
För två år sedan tog Malmö stad bort det så kallade smiley-systemet, som byggde på att restauranger som fått godkänt kunde välja att sätta upp en grön smiley på dörren.
Men systemet fick inte den effekt som kommunen hade hoppats på.
– Det är synd. Vi har tyvärr inget bra sätt att förmedla våra kontrollresultat på. Vi har inte den möjligheten idag att vi kan tvinga någon att ha våra kontrollrapporter synligt i sin verksamhet, säger Arvid Nordland.
Finns det några kännetecken som konsumenter kan gå på?
– Jag tror att det är det allmänna intrycket, på hur personalen är klädda, hur de hanterar mat. På det sättet kan man skaffa sig en ganska bra bild av om det är ett ställe som har bra koll på sin hygien. Men det är omöjligt att veta med säkerhet. Det finns de ställen där det kan se jättebra ut framme i kassadisken men sen när man kommer bakom så ser det inte lika bra ut.
Om bristerna är väldigt stora har miljöförvaltningen möjlighet att stänga verksamheten eller hota med vite om de inte åtgärdar problemen.
I klippet ovan kan du se några Malmöbors reaktioner på bristerna i stadens restauranger.