Beslutsvånda om miljöbilar

Publicerad

Köpenhamn och Malmö ligger långt framme när det gäller miljöpolicy för kommunernas egna fordon. Men medan Köpenhamn från början satsat på el- och gasbilar har Malmö tre gånger ändrat sin policy. Numera har man gått ifrån satsningen på etanol.

I Köpenhamn satsar man på el och vätgas. Och målet är att 85 procent av kommunens personbilar ska drivas av det 2015 och 100 procent 2025. I Danmark har man inte satsat på etanol. Där finns inte något uppbyggt tanksystem som i Sverige.

– Vi tycker att elbilar är mer intressanta. I Danmark finns en skattebefrielse som gör att den kan konkurrera på nästan samma villkor som en konventionell bensinbil, säger David Gurewitsch, bilansvarig på Köpenhamns kommun.

Bilskatterna är skyhöga i Danmark, och effekten av skattebefrielsen är därför mycket stor. Motsvarande åtgärd skulle inte få samma betydelse i Sverige, eftersom bilskatterna är lägre här.

Elbilar används i Köpenhamn för de korta transporterna. Vätgas för de långa.

– Vi har köpt in 15 vätgasbilar. Teoretiskt kan de gå 60 mil på en tank, men i verkligheten 40–50, säger David Gurewitsch.

I Malmö startade man tidigare än i Köpenhamn, redan på nittiotalet.  Då var det en stor satsning på etanol, något som man nu mer och mer går ifrån

– Jag tror att det är tredje gången vi byter miljöbilsdefinition, säger Mats Linderholm, bilansvarig i Malmö.

Sydnytt: Var ni för tidigt ute?

– Nej, det vill jag inte påstå. Man ska vara tidigt ute. Det här är viktiga mål för Sverige och världen.

Sydnytt: Men etanol är inte det som gäller längre?

– Nej, det försvann med 2009 års miljöbilsstrategi.

Målet för Malmö är att 75 procent av bilarna ska vara gas- eller elbilar 2015 eller hybrider av dem. Resten räknas också som miljöbilar. Men det kan då röra sig om redan inköpta etanolbilar och bränslesnåla dieslar eller bensinbilar, som senare ska fasas ut.

I Köpenhamn satsar man också på att få fler att använda cykel, elcykel och elscooter. Det finns inga tydliga regler för när de ska användas, men alltfler upptäcker fördelarna.

– Att åka taxi i stan tar kanske 20 minuter inklusive väntetid. Att ta en elcykel tar ett par minuter, och kostar betydligt mindre, säger David Gurewitsch.

I Malmö  finns också kommunala cyklar, elcyklar och elmopeder. Och reglerna här är glasklara, både för kortväga och långväga resor.

– Förstahandsvalet är alltid gång eller cykel. Ska man ta bil inom staden ska man vinna minst 30 minuter. Ska du flyga ska du vinna minst 3 timmar på en enkelresa, säger Carina Nilsson (S), kommunalråd i Malmö.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Fokus miljö

Mer i ämnet