– Det vi ser är att folk har olika rutiner, de tar sig från och till jobbet och det är ofta där smittspridningen sker, säger Fabian Lorig, postdoktor på Malmö universitet.
Han pekar på det gränssnitt som, inte helt olikt ett datorspel, simulerar smittspridning i en virtuell stad.
Psykologiska och sociologiska faktorer
Modellen kallas för ASSOCC, vilket är en modell som använder sig av psykologiska och sociologiska faktorer. Alla individer som simuleras i modellen har olika behov: umgås med familj och vänner, röra sig utomhus, handla och träna till exempel.
– Det är en agentbaserad modell som är mer avancerad än de rent matematiska modellerna. Man modellerar varje individ för sig istället för att förutsätta att varje individ beter sig likadant, säger Paul Davidsson, professor i datavetenskap på Malmö universitet.
Beter sig olika
Forskarna menar att modellen därför lägger sig närmare verkligheten än rent matematiska modeller, då den räknar med att olika individer beter sig på olika vis och därför kan påverka smittspridningen på olika sätt. Det hela är ett samarbete mellan forskare från universitet i Umeå, Malmö och Nederländerna.
Däremot är den svår att applicera på ett helt land i nuläget.
– I princip går det bra men det krävs mycket indata och kraftiga datorer. Det här är mer för att förstå hur smittspridning går till och sen får man skala upp det på en större nivå, säger Paul Davidsson.
Se i videon hur den nya modellen fungerar.