Buss, tåg och buss, så fick resenären Bibi Estev från Ängelholm åka när hon skulle hälsa på sitt barnbarn i Malmö, men hon var nöjd med hur det hade gått.
– Vi måste ju följa med i utvecklingen, säger hon.
Utmaningar i Norra Skåne
Mindre bra har det gått på sträckorna i Norra Skåne, vilket har berott på buss- och bussförarbrist. Men det är något som ska bli lättare när tågstoppet mellan Malmö-Lund tar slut 1 oktober, eftersom att bussarna då kan börja köra sträckan Helsingborg och Ängelholm i stället. Där kommer det vara tågstopp fram till 3 december.
– Vi har hyrt in 70 företag, flera av dem från Baltikum, säger tillförordnad pågatågschef Mats Olsson.
Mångmiljardsatsning på nya spår
Att det har gått så bra som det har gjort hittills menar Mats Olsson beror på god planering. Än har de inte lyckats se något mönster på hur tågstoppet har påverkat pendlares val att resa med Skånetrafiken.
Anledningen till tågstoppet är projektet med att bygga fyra spår, vilket kommer leda till fler tågavgångar och även nya stationer. Kostnaden för fyrspårsbygget ligger mellan sex och sju miljarder.
Vad har gjort att stoppet funkat bra och vad tycker resenärerna? Se mer i klippet ovan.