Det rör sig om Hoheneichen och Sandön, som ligger mellan 12 och 22 kilometer från Skånes kust. De förliste 1959, respektive 1975. De båda vraken tros tillsammans innehålla 58 ton olja. Om de skulle börja läcka skulle oljan hamna i närheten av Kåseberga och Ale stenar, för att sedan röra sig mot Ystad.
Det finns omkring 17 000 fartygsvrak längs Sveriges kuster, 300 av dem är klassade som miljöfarliga och ett 30-tal av dem utgör en akut miljöfara då de innehåller stora mängder olja som riskerar att läcka ut. Tolv av de mest akuta ligger utanför Skånes och Blekinges kust.
Relativt enkla
– De här två finns med på listan över de mest akuta och rankas på den övre halvan. Anledningen att vi inte valt andra vrak, som kanske är mer akuta, är att vi inte har all information vi behöver om dem, säger Fredrik Lindgren, utredare på Havs- och vattenmyndigheten (HaV).
– Vissa skulle även kosta mer pengar än vi har. Dessutom vill vi göra detta i år, så på grund av tidsbrist fick vi välja sådana vi hade god information om och som är relativt enkla att åtgärda. De här två ligger relativt grunt och upp och ned, så att man enklare kommer åt oljan, säger Fredrik Lindgren.
Då fartygen legat där länge ökar risken läckage. Men det är inte bara erosion som kan göra att de börjar läcka olja. Även mänskliga aktiviteter, som exempelvis trålning kan ligga bakom.
Planen är att inleda tömningen av olja under november månad. Tömningen beräknas kosta uppemot sex miljoner kronor. Oljan kommer att skickas till företag som tar hand om farligt avfall.
Regeringen har beslutat att satsa 25 miljoner kronor om året i tio år för att minska miljörisker från vrak längs Sveriges kust. Mellan ett och tre miljöfarliga vrak ska saneras varje år.