I veckan har Borgholms kommun lanserat en reklamkampanj som ska locka turister och delårsboende på ön att permanent bosätta sig i kommunen.
– Vi har fått indikationer på att fler funderar på att flytta till oss och intresset för kommunen har ökat. Inte minst under pandemin då sommarhusägare har vistats hos oss under längre tid än de brukar, säger Ilko Corkovic (S).
I kampanjen intervjuas bland annat personer som redan valt att gå från delårsboende till permanentboende i kommunen. Även kommunens höga placeringar i skolresultat och tryggshetsundersökningar används för att locka till sig turisterna.
Bråttom att folkbokföra sig
Om man funderar på att bosätta sig permanent i kommunen vill kommunen helst att man ska byta folkbokföringsadress innan 1 november. Det är nämligen brytpunkten som bestämmer i vilken kommun man kommer beskattas nästa år.
I genomsnitt tillför varje ny invånare 57 000 kronor i skatteintäkter till kommunen årligen.
– Vi vill växa och få mer pengar i kassan så att vi kan satsa ännu mer på olika projekt och utvecklas, säger Ilko Corkovic (S).
Kortsiktig kampanj
Kampanjen som nu rullas ut i tidningar och på social medier ska informera och inspirerar de som funderar på att bli ölänningar på heltid. 40 000 kronor har kommunen lagt på kampanjen som kommer pågå till månadsskiftet.
– När kampanjen är slut kommer vi utvärdera och se om vi har blivit fler. Även om det bara är en person till så kommer det betala för kampanjen, säger Ilko Corkovic (S) och fortsätter:
– Det här är en väldigt kortsiktig kampanj. Vi kommer jobba med det här på lång sikt också. Målet är att bli större, säger Ilko Corkovic (S).