Genom en simulering kan studenterna på Sjöfartshögskolan återskapa rutten som färjan Marco Polo åkte – fast utan att gå på grund. Alexander Lindholm läser sitt tredje år till sjökapten och tycker att simuleringarna är viktiga.
– Vi arbetar ständigt som studenter här med att utsätta oss för olika scenarion. Vi får förbereda oss på när vår teknik inte fungerar och vikten av att kunna förlita sig på sina egna kunskaper och inte bara tekniska hjälpmedel, säger Alexander Lindholm.
Blivande sjökaptener saknar sjövana
Robert Fredriksson är lärare på skolan och har flera års erfarenhet som sjökapten. Han berättar att han under sin tid till sjöss ofta stötte på nyexaminerade kaptener som saknade sjövana.
En simulering, där man kan efterlikna olika fartyg och deras rutter, är så nära havet en student kan komma.
–Sista året kör studenterna en resa runt jorden där man lägger in aktuellt väder för den veckan. Sedan åker studenterna över Atlanten och väljer det vägval som är bäst, säger Robert Fredriksson.
Studenterna övar på kvällarna
Alexander Lindholm är övertygad om att simuleringen runt Hanöbukten kommer att gynna hans utbildning till sjökapten.
– Marco Polo har blivit ett samtalsämne i skolan. Majoriteten av sjöfartens regelverk idag är uppbyggda på diverse olika katastrofer, säger Alexander Lindholm.