Att vara särbegåvad innebär att man har ett ovanligt högt iq och lär sig snabbt. Enligt Skolverket räknas fem procent av alla elever i Sverige som särbegåvade. Det är ungefär en i varje klass.
– Det var mina föräldrar som insåg att jag inte mådde bra. Jag spenderade mycket av tiden på lektionerna till att sitta och dagdrömma. Jag skickades till en skolpsykolog där jag gjorde ett prov som visade att jag var särbegåvad, säger Gabriel.
Misstas för ADHD
Det är först på senare år som benämningen särbegåvad etablerats och begreppet är fortfarande okänt för många. En anledning kan vara att särbegåvade elever ofta blir missförstådda. Roland S Persson, professor i pedagogisk psykologi vid högskolan i Jönköping, har varit en av de främsta inom ämnet och menar att det inte är helt ovanligt för särbegåvade att bli utåtagerande och att beteendet kan misstas för ADHD eller någon annan diagnos.
– Det var väldigt tråkigt och jag lärde mig ingenting. De var lågstadielärare och jag var på högstadienivå. De gjorde sitt bästa men det var inte tillräckligt, säger Gabriel.
Skolan fångade upp Gabriel
Gabriel går på Vislandaskolan i Alvesta och när skolan förstod hans situation jobbade de fram en lösning och det har haft stor betydelse för honom.
– Jag fick valet att antingen flytta upp tre klasser eller stanna kvar i samma klass. Jag valde att flytta upp. Det betyder väldigt mycket, det betyder att jag inte behöver sitta och vara helt uttråkad på alla lektioner, säger Gabriel.