Nu ska Ölandsbron renoveras – igen

Uppdaterad
Publicerad

Ölandsbron har renoverats för lika mycket pengar som den kostade att bygga. Om två år är det dags för nästa stora vägarbete – då problemet med skarvarna ska åtgärdas.

– Det skakar i hela bilen när man kör över skarvarna, säger Jonny Lindersson, som bor i Färjestaden.

Trafikverket ska göra en kortsiktig lösning för att få ordning på skarvarna.

– Nu i oktober kommer vi göra en åtgärd, som ska göra det mjukare att köra över, säger Adriano Maglica, projektledare på Trafikverket.

Den långsiktiga lösningen för åtgärda problemet ska göras mellan 2016 och 2019. Då är det avsatt 250 miljoner för ett större vägarbete.

Varför uppstår det problem med skarvarna?

– Över tiden så fortsätter betongen att härda och då krymper den i skarvarna. Man var säkert medveten om problemet när man byggde bron, men underskattade det. Det gör att vi får problem i dag, säger Adriano Maglica.

Var Ölandsbron ett hetsverk?

– På 70-talet var Ölandsbron en väldigt stor bro. Den kunskapen som vi har i dag, hade man inte då. Det lider vi av i dag, menar Maglica.

Ölandsbron stod klar 1972 och prislappen för hela bygget landade på 80 miljoner. Vilket i dag motsvarar en miljard. 

Genom åren har det varit många vägarbeten på bron. Totalt har Ölandsbron renoverats för 1,1 miljarder – lika mycket som hela bron kostade. Under 1990-talet gjordes den största åtgärden då 112 bropelare på lågbrodelen byttes ut – eftersom de hade börjat vittra och rosta sönder. Anledningen var att man hade använt låg cementhalt i betongen och gjort betongskiktet tunnare. Vattnet hade sagt sitt och kostnaden för renoveringen uppgick till omkring en halv miljard kronor.

Hur länge håller bron?

– Den håller säkert i 60-70 år till. Då kan det vara aktuellt att bygga en ny, avrundar Adriano.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.