Lastfartyget Makassar Highway gick på grund i måndags morse. Foto: Peter Atterfjäll

Ovanligt att tank- och torrlastfartyg går på grund

Uppdaterad
Publicerad

Lastfartyget Makassar Highway som gick på grund utanför Loftahammar är ett av få fartyg av den sorten som gått på grund i Sverige under de senaste tjugo åren. Detta visar statistik som Transportstyrelsen tagit fram.

Sedan år 1998 har över 3 000 fartyg av olika slag drabbats av olyckor ute på svenska vatten. Utav dessa olyckor har ungefär 20 berört tank- eller torrlastfartyg. Inte många omkommer i samband med olyckorna, men nästan fem hundra har skadats under tidsspannet.

Under de senaste åren har ungefär 20 procent av olyckorna skett genom grundstötning. Det är inte den vanligaste olyckstypen, i synnerhet inte med lastfartyg. Makassar Highway som gick på grund utanför Loftahammar kan därför anses vara ett ovanligt fall utanför den svenska kusten.

Grundstötningen Västervik

Mänsklig faktor ofta orsaken

Anledningen till att ett fartyg går på grund är oftast den mänskliga faktorn, såsom brist i kommunikationen, organisationsbekymmer eller miss i rutiner. Det finns även en del fall där tekniken inte fungerat alls.

I rapporten från Trafikverket kan dessa problem i sin tur ligga på ett djupare plan, såsom att personen inte får rätt förutsättningar att sköta fartyget på rätt sätt.

Detta kan ha varit fallet med Makassar Highway, även om brottsrubriceringen till en början var sjöfylleri. Överstyrmannen som tidigare anklagades för onykterhet, släpptes under torsdagen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Grundstötningen Västervik

Mer i ämnet