Sedan år 1998 har över 3 000 fartyg av olika slag drabbats av olyckor ute på svenska vatten. Utav dessa olyckor har ungefär 20 berört tank- eller torrlastfartyg. Inte många omkommer i samband med olyckorna, men nästan fem hundra har skadats under tidsspannet.
Under de senaste åren har ungefär 20 procent av olyckorna skett genom grundstötning. Det är inte den vanligaste olyckstypen, i synnerhet inte med lastfartyg. Makassar Highway som gick på grund utanför Loftahammar kan därför anses vara ett ovanligt fall utanför den svenska kusten.
Mänsklig faktor ofta orsaken
Anledningen till att ett fartyg går på grund är oftast den mänskliga faktorn, såsom brist i kommunikationen, organisationsbekymmer eller miss i rutiner. Det finns även en del fall där tekniken inte fungerat alls.
I rapporten från Trafikverket kan dessa problem i sin tur ligga på ett djupare plan, såsom att personen inte får rätt förutsättningar att sköta fartyget på rätt sätt.
Detta kan ha varit fallet med Makassar Highway, även om brottsrubriceringen till en början var sjöfylleri. Överstyrmannen som tidigare anklagades för onykterhet, släpptes under torsdagen.