– En del av problemen – för det kommer att bli problem – kommer att uppstå efter hand och då måste vi försöka lösa det på bästa sätt så snart det går. Om möjligt genom att sätta in fler bussar, säger Thomas Nilsson, trafikdirektör i region Kronoberg.
Kör förbi om bussen är full
Folkhälsomydigheten har inte gått ut med hur många resenärer som maximalt får färdas på en buss, utan det är samma regler som innan pandemin bröt ut. En busschaufför ska köra förbi hållplatsen om bussen tekniskt sett är helt fullsatt.
– Då kör vi förbi och så får resenärerna ringa trafikledningen. Och i den mån vi kan så sätter vi in en extrabuss. Annars får man vänta på nästa buss, säger Thomas Nilsson.
Busschaufförerna sprayar säten
Städningen av gemensamma tagytor är en annan knäckfråga för att begränsa smittspridningen. Ett exempel på en gemensam tagyta i bussarna är stoppknapparna som används för att stanna bussarna. Över en hel dag kan flera resenärer rört en och samma stoppknapp – något som kan innebära att smitta sprids mellan resenärer.
Städningen av bussarna ligger på entreprenörerna som regionen anlitar för att köra i kollektivtrafiken. Entreprenörernas busschaufförer har tidigare gått en runda i bussen när de haft tid för att plocka skräp.
– Jag misstänker att busschaufförerna gör det fortfarande, men att de samtidigt sprayar ledstänger och säten där det är möjligt, säger Thomas Nilsson.
Hör region Kronobergs trafikdirektör Thomas Nilsson i videospelaren