Kronobergs trafikdirektör Thomas Nilsson berättar att de kan behöva sätta in extrabussar om det blir för trångt på bussarna. Foto: Jan-Eric Lundberg/SVT

Trafikdirektören: ”Vi kör förbi om bussen är full”

Uppdaterad
Publicerad

Nu till hösten förväntas fler resenärer åka i kollektivtrafiken än under våren och sommaren. Det kan innebära trängsel och större risk för smittspridning bland resenärerna.

– En del av problemen – för det kommer att bli problem – kommer att uppstå efter hand och då måste vi försöka lösa det på bästa sätt så snart det går. Om möjligt genom att sätta in fler bussar, säger Thomas Nilsson, trafikdirektör i region Kronoberg.

Kör förbi om bussen är full

Folkhälsomydigheten har inte gått ut med hur många resenärer som maximalt får färdas på en buss, utan det är samma regler som innan pandemin bröt ut. En busschaufför ska köra förbi hållplatsen om bussen tekniskt sett är helt fullsatt.

– Då kör vi förbi och så får resenärerna ringa trafikledningen. Och i den mån vi kan så sätter vi in en extrabuss. Annars får man vänta på nästa buss, säger Thomas Nilsson.

Busschaufförerna sprayar säten

Städningen av gemensamma tagytor är en annan knäckfråga för att begränsa smittspridningen. Ett exempel på en gemensam tagyta i bussarna är stoppknapparna som används för att stanna bussarna. Över en hel dag kan flera resenärer rört en och samma stoppknapp – något som kan innebära att smitta sprids mellan resenärer.

Städningen av bussarna ligger på entreprenörerna som regionen anlitar för att köra i kollektivtrafiken. Entreprenörernas busschaufförer har tidigare gått en runda i bussen när de haft tid för att plocka skräp.

– Jag misstänker att busschaufförerna gör det fortfarande, men att de samtidigt sprayar ledstänger och säten där det är möjligt, säger Thomas Nilsson.

Hör region Kronobergs trafikdirektör Thomas Nilsson i videospelaren

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.