Trängsel i trafiken skapar ilska

Uppdaterad
Publicerad

Forskare menar nu att det börjar bli för trångt i trafiken, och att det kan vara anledningen till att vi blir allt mer aggressiva mot varandra som trafikanter.

Någon som verkligen upplevt det är cykelmotionären Claes Enarsson från Växjö som är ordförande i Lammhultcyklisterna.

– Framför allt inne i stan går bilarna väldigt nära oss motionscyklister. Ofta kommer det någon som sveper förbi nära vid sidan av cykeln. Det är väldigt obehagligt och skapar irritation på bägge hållen givetvis, säger Claes Enarsson.

Cykelolyckor i Småland

– Alla har bråttom, alla vill komma fram först och man visar inte samma hänsyn längre. Det är ju trafikens grundregel att man ska visa hänsyn, förklarar Jennianne Ahsltröm på trafikpolisen Kronoberg.

Men varför blir vi då så hetsiga i trafiken?

– Man är så stressad som människa, man har bråttom till sitt möte eller ska hämta barnen. Man är så pressad och det är tempo som gäller, menar Claes Enarsson.

Alla lika aggressiva

Som trafikanter skyller vi ofta på varandra. Men cykelforskare menar att man inte kan peka ut någon särskild trafikantgrupp som mer aggressiv.

– Jag tror inte att någon speciell grupp beter sig mer illa än någon annan. Vi är alla trafikanter och det är inte så att man ändrar beteende bara för att man sätter sig på cykelsadeln eller hamnar bakom ratten, säger cykelforskaren Anna Niska på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Men förutom att vi alltså stressar mer så börjar det också bli trångt i trafiken i många städer och det är just i tätorterna som till exempel de flesta cykelolyckorna sker.

Tätare trafik i stan

– Trafiksituationen innanför stadsgränsen är numera sådan att det är mycket mer bilar över lag och det är ju där de flesta incidenterna sker, säger Claes Enarsson, Lammhultcyklisterna.

Cykelforskaren Anna Niska nämner Stockholm som ett exempel på mer aggressiv trafikmiljö.

– Där är det ju generellt ett högre tempo. Cykeltrafiken har ökat i Stockholm på senare år och det är ett väldigt begränsat utrymme. Så då blir det ju konflikter både mellan cyklister och andra trafikanter, menar Anna Niska.

Många trafikantgrupper kräver nu en lösning på de här problemen, både i stora och små städer.

– Politikerna vill ju att vi ska cykla mer och röra på oss och då måste man ju skapa möjligheter att kunna cykla riskfritt i stadsmiljön, tycker Claes Enarsson ordförande för Lammhultcyklisterna.

”Kramas i trafiken”

Och Anna Niska på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, föreslår att vi försöker ändra våra attityder.

– Sådana kampanjer som till exempel ”Kramas i trafiken” som man hade på 70-talet, det kanske skulle vara aktuellt att ha en sådan typ av kampanj igen, säger cykelforskaren Anna Niska och skrattar glatt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Cykelolyckor i Småland

Mer i ämnet