I september i år fanns det nästan 265 000 laddbara fordon i landet, enligt statistik från Power circle, som är elkraftbranschens intresseorganisation. En ökning med 119 000 fordon på ett år.
Med allt fler laddbara bilar på våra vägar ökar också kraven på en utbyggd laddinfrastruktur. I Växjö börjar det bli trångt vid laddstolparna.
– Vi märker att det börjar att beläggas. Det är väldigt glädjande ur ett miljöperspektiv att elbilen har fått ett så stort genomslag som den har fått det senaste året, säger Per-Olof Löfberg, trafikplaneringschef i Växjö.
Kommunen ska bygga fler laddpunkter
Kommunen äger ett 15-tal laddstolpar i Växjö där det finns uttag för totalt 27 bilar. Laddarna är så kallade destinationsladdare där en bil kan stå flera timmar och ladda. Kommunen har en plan för hur den allt större efterfrågan ska bemötas.
– Vi har plockat fram en strategi som vi nu ska förverkliga. Den innebär att även våra mindre tätorter ska få fler laddstolpar på kommunal mark.
Totalt 11 nya laddstolpar med två uttag vardera ska det bli i kommunen enligt Per-Olof Löfberg.
I klippet nedan träffar du elbilsföraren Harald Leandersson som ofta är på jakt efter laddstationer i centrala Växjö: