Strid om Växjös laddplatser när elbilarna blir allt fler

Uppdaterad
Publicerad

Det är fullt vid de flesta laddstolparna i Växjö. Där det för bara något år sedan var gott om plats är det i dag fullt från morgon till tidig kväll. Ökningen när det gäller laddbara fordon har gjort att kommunen inte har hunnit med att möta den allt större efterfrågan.

I september i år fanns det nästan 265 000 laddbara fordon i landet, enligt statistik från Power circle, som är elkraftbranschens intresseorganisation. En ökning med 119 000 fordon på ett år.

Med allt fler laddbara bilar på våra vägar ökar också kraven på en utbyggd laddinfrastruktur. I Växjö börjar det bli trångt vid laddstolparna.

– Vi märker att det börjar att beläggas. Det är väldigt glädjande ur ett miljöperspektiv att elbilen har fått ett så stort genomslag som den har fått det senaste året, säger Per-Olof Löfberg, trafikplaneringschef i Växjö.

Kommunen ska bygga fler laddpunkter

Kommunen äger ett 15-tal laddstolpar i Växjö där det finns uttag för totalt 27 bilar. Laddarna är så kallade destinationsladdare där en bil kan stå flera timmar och ladda. Kommunen har en plan för hur den allt större efterfrågan ska bemötas.

– Vi har plockat fram en strategi som vi nu ska förverkliga. Den innebär att även våra mindre tätorter ska få fler laddstolpar på kommunal mark.

Totalt 11 nya laddstolpar med två uttag vardera ska det bli i kommunen enligt Per-Olof Löfberg.

I klippet nedan träffar du elbilsföraren Harald Leandersson som ofta är på jakt efter laddstationer i centrala Växjö:

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.