Se när motorcykeln kör rakt genom naturreservatet och hör Gunnar Schön från markägaren Stockholm Vatten berätta om skadorna som drabbat skogen. Foto: Fredrik Gustavell/SVT

Här kör motorcykeln genom naturreservatet – skadorna polisanmälda

Uppdaterad
Publicerad

Under flera års tid har ett motorcyklar kört på ett olovligt endurospår genom Bornsjöns naturreservat på gränsen mellan Södertälje, Botkyrka och Salem. Nu har både Länsstyrelsen och markägaren SVOA, Stockholm vatten och avfall, polisanmält skadorna.

– Man kan ju tycka att vår anmälan skulle räckt, men det är bra att Länsstyrelsen anmäler nu. Det är ju ändå en myndighet, säger Gunnar Schön, enhetschef på SVOA, när han visar skadorna på växtligheten i området för SVT Nyheter Södertälje.

Polisen säger nu att man kommer att göra en ordentlig utredning av fallet.

Motorklubben: ”Våra banor är markerade”

Motorklubben AMF Södertälje, som bedriver både motocross och enduroverksamhet i närheten av reservatet fördömer den olovliga körningen.

– Vi motsätter oss allt liknande, det är sådant som ger oss dåligt rykte. Att det körs i naturreservat och att det körs nere på stan, det är vårt största problem, att folk inte följer vad som gäller, säger Magnus ”Mankan” Österberg, styrelseledamot i AMF Södertälje.

Vad har ni som klubb gjort för att motverka den här typen av körning?

– Våra banor är markerade, mycket mer än så kan vi inte göra. Om någon sedan åker utanför banden är det inte okej, men som vi ser det kan vi inte göra så mycket åt det. Det är ett individuellt ansvar.

Tyck till: Vad ska man få göra i naturreservat?

Yvonne • Skadegörelsen vem betalar den. Det kanske dom som kör där ska göra.

Lars • Vilken mesig representant för klubben. De kan givetvis stänga av alla som de vet kör olagligt.

Max • Världen har mycket större miljöproblem än lite uppkörd mark...

Vincent • Folk är arga att det inte finns banor att åka på. Men varför ska naturen och miljön ta smällen för det? Det som förstörs får vi aldrig tillbaka.

Helena • Vi skytteintresserade får det också svårare och svårare med banor som läggs ned. Ofta för att folk köper hus intill en skjutbana och sedan klagar på ljudnivån! Som att jag skulle köpa hus bredvid en svinfarm för att sedan klaga på lukten.

Peter • Det är så här det här det blivit i Sverige!
Ingen som helst respekt för lagar rena rama vilda västern .
Jag gör som jag vill och skiter i alla andra.

Klas • Att straffa klubbar eller utesluta de som missköter sig är knappast en lösning, då finns bara det olagliga alternativet kvar. För de som åker kommer knappast välja en ny aktivitet. Stötta klubbarna istället, de som gör att det finns lagliga alternativ.

En du ro • Ordna fler motorbanor och terrängspår - problemet löst

Åke • Jag bor i Riksten gamla F18 i Tullinge inte långt från Lida! Och här runt järnvägen och i gamla grustag på gångvägar och cykelvägar ja i stort sett överallt körs det cross enduro fyrhjulingar. I stort alla dagar i veckan. Mycket sönderkört. Polisen känner till problemet men gör absolut ingenting...

Leif Möller • I ett naturreservat ska man endast få vandra. Alla slag av fordon, såväl cyklar som motorfordon hör inte hemma där.

Terrängskörningslagen

Det är förbjudet att köra med motordrivet fordon i terräng på barmark. Motordrivna fordon är alla slags fordon som drivs med motor till exempel bilar, motorcyklar, fyrhjulingar, mopeder, snöskotrar, traktorer och andra motorredskap. Det gäller även om dessa fordon drivs med el.

All naturmark utanför vägar, till exempel skogsmark, kalfjäll, våtmarker, stränder, hedar, parker, åkrar och ängar räknas som terräng. Det gäller även stigar, vandringsleder, motionsspår och leder eller som skapats i terrängen vid till exempel skogsbruk. Det behövs inga förbudsskyltar för att förbudet mot terrängkörning ska gälla.

Källa: Naturvårdsverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.