Klass 6B på Ronnaskolan har historielektion. Alla elever har med sig en dator in i salen och innan dagens lektion börjar måste eleverna logga in och göra ett prov, eller en så kallad återkoppling, genom att besvara frågor från förra lektionen.
Mina Samaan tycker att det fungerar bra med det nya systemet.
– Det är bara klurigt om man inte varit på lektionen, säger han.
Misslyckade försök
Det här är ett av många tidigare försök att höja närvaron i klassrummen, till exempel kvarsittning, som fått motsatt effekt och ökar frånvaron.
– Det här är en otroligt allvarlig situation för våra elever som mer än andra behöver vara närvarande i skolan, säger Henrik Ljungqvist, rektor.
”Omedelbart resultat”
Den nya metoden har varit regel på skolan i ett par veckor, och enligt rektor märks redan en skillnad.
– Våra elever är oerhört medvetna om resultaten. Så för att slå där det gör ont, så att eleverna förstår kopplingen mellan tid och resultat, så gjorde vi början av varje lektion till ett bedömningstillfälle. Vi har sett omedelbart resultat, säger han.
– Jag brukade vara sen hela tiden för rasterna mellan lektionerna är så korta. Men nu måste jag tänka på att det finns en återkoppling som jag inte får missa, säger hon.
Får syn på riskbeteende
Men Jonas Sam, som missade dagens återkoppling, är inte helt positiv till den nya ordningen.
– Nej verkligen inte, för när man är lite försenad kan man inte komma in i klassen, och då missar man massa grejer och klarar sig inte så bra, säger han.
Men skolledningen ser ingen risk att skrämma iväg eleverna genom att låsa dörren.
– Nej, om en elev medvetet skippar bedömningstillfällena så vet vi att vi måste hålla ett öga på den eleven och att den förmodligen inte har de kunskaper den behöver, säger Henrik Ljungqvist, rektor.