I Stockholms län har var fjärde skolkurator ansvar för över 800 elever och drygt en av tio har ansvar för 1.000 elever eller fler, visar en enkät som Novus gjort i samarbete med Akademikerförbundet SSR.
Hinner inte med förebyggande insatser
En slutsats av undersökningen är att ansvar för högst 300 elever är en gräns för när skolkuratorer upplever att de kan göra ett gott arbete.
Många skolkuratorer uppger i enkäten att den största delen av arbetstiden går åt till akuta frågor och att man därför inte hinner med det förebyggande arbetet.
”Kan känna att man inte räcker till”
– Det är förstås ett problem och självklart vore det önskvärt med fler kuratorer. Men på många skolor har vi också ungdoms- och elevcoacher som arbetar förebyggande, säger Monica Sonde, grundskolechef i Södertälje.
Vad får det för konsekvenser att skolkuratorerna har hand om så många elever?
– Man måste arbeta strukturerat med förebyggande insatser, där kurator är en del av det arbetet. Ett tätt samarbete mellan kuratorer, lärare, rektorer, elevcoacher och mentorer utifrån ett tydligt uppdrag krävs och dess effekter måste ständigt följas upp.
Vad säger du om att många kuratorer känner sig stressade?
– Kuratorsuppdraget är brett och inte alls så tydligt avgränsat som för många andra professioner inom skolan. Det gör att det är lätt att känna att man inte räcker till. Därför behöver arbetet ständigt följas upp och utvecklas.