Det var under onsdagen som en kvinna i 70-årsåldern i Mariefred i Strängnäs kommun anmälde till polisen att hon utsatts för ett bedrägeri via telefon.
Skulle få billigare avgift
En man ringde till henne och uppgav att han var från Telia och att hon skulle få billigare avgift för sitt mobilabonnemang. På det viset lyckades han under samtalet övertala henne att logga in i internetbanken.
När kvinnan senare ringde till sin bank visade det sig att någon tagit ut 250 000 kronor från hennes konto.
– Tyvärr förekommer sådana här brott regelbundet i hela landet trots att vi går ut och varnar. De som ringer blir allt duktigare på att lura de äldre, säger Christina Hallin, polisens presstalesperson.
Lyckades stoppa transaktionen
Bedragarna kan uppge att de ringer från olika instanser.
– De kan säga att de ringer från en bank, från polisen eller som i detta fall från en mobiloperatör. Det är ofta något som har med personernas ekonomi att göra. Att de ska få billigare abonnemang eller att deras bankdosa är gammal och behöver bytas ut.
Polisen vill uppmana privatpersoner att aldrig logga in i sin internetbank eller lämna ut koder under ett telefonsamtal.
– Be också om att få ringa upp och se till att aktivt själv ta reda på ett telefonsamtal till den som ringer.
Efter att polisen skickat ut en patrull för att prata mer med kvinnan visade det sig att hennes bank lyckats stoppa överföringen.
– De har ju ett ansvar att kontrollera uttag och överföringar när det gäller stora eller konstiga transaktioner, säger Christina Hallin.