Godståget var 541 meter långt, vägde 850 ton och bestod av lok och 32 vagnar, varav två med farligt gods.
I stället för att köra in på bangården hamnade godståget vid lokstallarna.
Backade utan tillstånd
Utredningen visar att tillbudet orsakades av ett missförstånd mellan tågklareraren, den person som har till uppgift att övervaka tågens rörelser, och godstågets förare, som felaktigt uppfattade att det fanns klartecken att backa.
Av rapporten framkommer det att backningen genomfördes utan tillstånd från tågklareraren och regler för backning följdes inte av föraren där denne även saknat tillräcklig lokalkännedom.
Händelsen hade kunnat få större konsekvenser
Det ska funnits brister i information kring var godståget skulle växlas undan. Dessutom har det framkommit att lastplanen inte stämde överens med verkligheten. Den sista vagnen skulle enligt dokumentationen vara tom, istället var den lastad med farligt gods.
Potentiellt hade händelsen kunnat få större konsekvenser. Om växlingsrörelsen hade backat i en högre hastighet hade godsvagnar kunnat spåra ur och välta, enligt Trafikverkets utredning.