Det är främst teoriproven som är boven vad gäller de långa köerna för att få ett förarprov hos Trafikverket i Sörmland, menar Katarina Törnberg. Hon är chef för förarproven på Trafikverket i Eskilstuna.
– Vi har varit tvungna att glesa ut platserna och dra ner till hälften så många deltagare per grupp. Men vi har också fler antal provgrupper. Tittar vi på det totala antalet kunskapsprov så ligger det i nivå med förra årets, säger hon och poängterar att den enda anledningen till varför man ändå kan hålla igång i så god takt just nu är att medarbetarna jobbar extra.
Två separata kösystem
För att motverka att samma personer avlägger sina teoriprov om och om igen har Trafikverket inrättat två separata kösystem – ett så kallat företrädessystem.
För sina två första prov har man företräde, vilket motsvarar cirka 80 procent av alla kunskapsprov som görs just nu. Efter två icke-godkända prov hamnar man i en annan kö.
– De senaste tiderna ligger runt februari om man har företräde. Om du inte har företräde ligger den tidigaste tiden ytterligare två månader bort, säger Katarina Törnberg.
”Kön till körprovet rör på sig”
Även körprovet går efter ett företrädessystem, och oftast bokas både teori- och körprovet samtidigt. Men för att ens få avlägga sitt körprov måste man ha blivit godkänd på sitt teoriprov.
– Det innebär att ett antal körprov ligger ”låsta”. De som sedan inte klarar sina teoriprov avbokar oftast sina körprov, så kön till körprovet rör på sig hela tiden till skillnad från teoriprovet, säger Katarina Törnberg.
Trots det syns även en viss försening bland körproven. Nu har man dragit ned från att en inspektör har nio körprov per dag till sju stycken för att inspektörerna ska få tid till att rengöra bilen mellan varje förarprov.