Hemtjänstpersonalen har inte tidigare haft tjänstelegitimation.
– Det är en brist som vi nu rättar till, säger Fredrik Yllman, vård- och omsorgschef i Trosa kommun.
Två olika tillvägagångssätt
Den senaste veckan har han fått uppgifter från olika håll om att bedragare utger sig för att komma från kommunen i syfte att få tag i brukares kontokort eller kontanter.
En 90-årig kvinna blev av med sitt kontokort och tillhörande kod när en person låtsades att han skulle byta en brandvarnare hemma hos kvinnan. Händelsen polisanmäldes.
”Ska inte släppa in människor”
Men kommunen har också fått uppgifter om att personer kontaktar hemtjänstkunder för att testa trygghetslarm.
– Jag har fått uppgifter från ordförande i en bostadsrättsförening om att personer knackat dörr och utgett sig för att vara från kommunen, säger Fredrik Yllman.
Vad vill du säga till personer som känner sig oroliga för att de ska råka ut för det här?
– Man ska inte släppa in människor i sitt hem på detta sätt. Vi jobbar inte så att vi åker runt och testar trygghetslarm. Vi vill aldrig sälja saker till våra brukare och vi tar aldrig betalt på plats. Är man orolig kan man alltid ringa till kommunens växel och fråga om det stämmer att någon ska komma på besök.
Att personalen nu får tjänstelegitimation gör det också lättare för brukarna att be personerna att identifiera sig själva, menar Fredrik Yllman.
Än så länge har polisen inte fått in några anmälningar som rör bedragare som testar trygghetslarm.