Runt om i landet har hyresgäster i olika fastigheter inte fått brev då Postnord hävdat att arbetsmiljön inte är bra för brevbärarna. Bostadsrättsföreningen Bellman på Södermalm i Stockholm stämmer nu Postnord efter att inte ha fått post i brevinkasten på drygt ett år.
– Jag är desillusionerad. Vi har bott här i 20 år och det har hittills inte varit några problem med brevinkasten, säger Gunilla Ander som är boende i fastigheten.
LÄS MER: Postnord: Nu slutar vi dela ut posten
Brevbärarna menar att brevinkasten sitter så illa att de tar skada av att dela ut post i fastigheten där Gunilla Ander bor. Postnord säger i sin tur att man förstår att arbetsmiljön är en viktig fråga för brevbärarna.
– Brevinkasten sitter på melllan 160-180 centimeters höjd och det finns varianter att ändra på det, antingen via ett annat brevinkast på lägre höjd eller fastighetsbox nere i entrén, säger Fredrik Nilsson, regionchef på Postnord Öst.
”Viktig fråga”
– Våra medarbetare är ute mellan 4-6 timmar varje dag och därför är det en oerhörd viktig fråga att jobba med arbetsmiljön hela året, säger Fredrik Nilsson.
I stämningsansökan till tingsrätten skriver bostadsrättsföreningen att det inte finns något hinder att dela ut post. De hävdar att standarden på brevinkasten som Postnord talar om bara gäller nybyggda eller ombyggda hus och inte gamla fastigheter.
– Personligen tycker jag att det här har ett principiellt värde att posten delas ut. Det här handlar ju inte bara om oss som bor i centrala Stockholm utan också de på landsbygden, säger bostadsrättsinnehavaren Gunilla Ander.
LÄS MER: Postnord kan ha tappat bort miljontals brev
Oklart om konsekvenser
För Gunilla Ander har det till och från varit problem med posten. Hon var gipsad under en period och hennes man fick hämta posten tio minuters gångväg från bostaden.
Varken bostadsrättsföreningens styrelse eller Postnord vill sia om vad konsekvenserna skulle bli om bostadsrättsföreningen får rätt i domstol. Solna tingsrätt väntas ta upp målet efter sommaren.