Men man påpekar också att det saknades säkerhetsåtgärder på tåget som gjorde att det kunde rulla vidare trots att dörrarna inte stängts helt och hållet. I dagsläget är det upp till föraren av tåget att kontrollera att alla dörrarna har stängts helt och hållet och det finns inget tekniskt hjälpmedel som, oberoende av förarens agerande, hindrat tåget från att åka.
Vagntypen ska tas ur bruk
I sina säkerhetsrekommendationer ber man därför Trafikförvaltningen att se över om det bör införas något ytterligare säkerhetssystem på de aktuella tågtyperna. Men man ställer inga krav på ett införande, då just den vagntypen ska sluta användas och börjar fasas ut mellan åren 2020-2022.
Barnvagn fastnade i dörrar
Det var i april 2019 som en barnvagn med ett barn i fastnade mellan två tunnelbanedörrar under en påstigning vid Masmos station söder om Stockholm. Men trots att dörrarna inte stängts så började tunnelbanan att köra vilket resulterade i att barnvagnen slogs sönder mot en grind i änden av perrongen. Lyckligtvis hade barnet som satt i barnvagnen hunnit lyftas ur vagnen och ingen person skadades fysiskt i olyckan.
– Det här är en oerhört allvarlig händelse och vi är väldigt tacksamma att ingen blev skadad. MTR har kört tunnelbanan i tio år och det här är den allvarligaste händelsen vi har haft och vi har vidtagit åtgärder, sa MTR:s säkerhetschef Fredrik Bouvin om olyckan i maj 2019.