Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Bengt Öhman vid Hyresgästföreningen berättar om de problem som många av Hemblas hyresgäster upplever.

Hembla får bottenbetyg av hyresgästerna

Uppdaterad
Publicerad

Mellan 2017 och 2019 fick Hyresgästföreningen i Stockholm in över tusen ärenden om brister och problem i Hemblas fastigheter.
– De har problem med att det är kallt i lägenheterna och att de inte får underhållsåtgärder utförda, säger Hyresgästföreningens jurist Bengt Öhman om hyresgästernas klagomål.

Hembla är Stockholms största privata hyresvärd och äger ungefär 12 600 lägenheter. Vi träffar Hyresgästföreningens jurist Bengt Öhman i ett av bostadsbolagets områden i Husby.

– Sedan Hembla tog över fastigheterna här så har underhållet gått ner. Man gör bara de här styckvisa renoveringarna och höjer hyrorna markant.

De största hyresvärdarna i Järva och antalet bristärenden per hundra medlemmar. Foto: SVT Grafik

Bengt Öhman jämför fastigheterna med de som ligger på andra sidan gatan, och som byggdes samma år, men som ägs av det allmännyttiga bostadsbolaget Svenska bostäder.

– Det är en enorm skillnad, det är nästan som att komma in i en annan värld. Och då betalar de också lägre hyra tvärs över gatan.

Hembla: Inte fungerat optimalt

Hemblas kommunikationsansvarige, Jonatan Öhman, menar att många av deras fastigheter har en underhållsskuld som de arbetar med att komma ikapp.

– Sedan så har vi ju gjort en del insatser i vår förvaltning, den har ju inte fungerat optimalt så det är nog det som reflekteras i siffrorna.

Vad är det som inte har fungerat optimalt?

– I många fall är det kommunikationen med hyresgästerna, tillgängligheten och inte minst att arbeta strukturerat för att se till att saker inte blir liggande som öppna ärenden. Där jobbar vi hela tiden med att förbättra oss.

Arbetar med att informera

Där det blir aktuellt med utförsäljningar av fastigheter kommer Hyresgästföreningen att informera hyresgäster och politiker om vad som händer när Hembla köper. Bengt Öhman berättar att de arbetade väldigt aktivt med detta i ett bostadsområde norr om Stockholm.

– Just det området såldes faktiskt inte till Hembla. Vi vet inte exakt om vårt arbete påverkade men vi tror det.

I videon berättar Bengt Öhman om de problem som hyresgästerna har.

Hyregästföreningens ärenden per kommun som rör Hembla

Visa

Från 1 januari 2017 till och med 1 januari 2020 har Hyresgästföreningen i Stockholm registrerat 1 811 medlemsärenden rörande Hembla (eller Carnegie som bolaget tidigare hette), varav 1 065 rör hinder och men, lägenhetens skick eller störningar.

Antal ärenden per kommun

Botkyrka: 89

Haninge: 306

Huddinge: 352

Nynäshamn: 14

Sigtuna: 76

Sollentuna: 56

Stockholm: 562

Södertälje: 272

Upplands-Bro: 84

Siffrorna gäller alltså de hyresgäster som är medlemmar i Hyresgästföreningen. Till Hyresgästföreningen vänder man sig vanligen efter att inte ha kunnat lösa det själv med bolaget.

Källa: Hyresgästföreningen

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer