Foto: TT

Karolinska: För dyrt att höja patientsäkerheten i cancervården

Publicerad

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, ger Karolinska Universitetssjukhuset bakläxa för en bristfällig Lex Maria-utredning där sjukhuset missat att följa upp en cancersjuk man. Ändrade rutiner med dokumentation av telefonsamtal skulle öka patientsäkerheten enligt sjukhuset, men kosta för mycket.

Lex Maria-anmälan handlade om en man som 2016 diagnostiserades med cancer. Via telefon fick han beskedet att han skulle sättas upp på en väntelista till operation. Men någon kallelse kom aldrig, ett år senare kontaktade han själv sjukhuset, då framkom det att han aldrig sattes upp på väntelistan. Mannens cancerform ska normalt opereras tre veckor efter diagnos.

Telefonsamtalet glömdes bort

Orsaken till missen är enligt Karolinska sjukhuset att telefonsamtalet med mannen aldrig dokumenterats. Vidare skriver Karolinska i ett svar till IVO att det skulle krävas för mycket resurser för att följa upp bokade telefonsamtal på samma sätt som man följer upp fysiska besök på mottagningen. Därför har rutinerna inte ändrats.

Nya Karolinska sjukhuset

IVO kritiserar utredningen och skriver i sitt beslut att den är bristfällig. Ärendet är avslutat men IVO:s fortsätter granskningen i ett tillsynsärende.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nya Karolinska sjukhuset

Mer i ämnet