Ros-Marie Andersson, 72, är en av många som följt SL:s uppmaning att inte åka kollektivt mer än absolut nödvändigt. Därför ville hon ha tillbaka de pengar hon betalat för sitt årskort – drygt 6 000 kronor. Men det visade sig vara svårt. SL vill nämligen bara betala 1 400 kronor för att lösa in kortet.
– De drar en summa dagligen vilket gör att kortet blir värdelöst redan efter tre månader, säger Ros-Marie Andersson.
På Konsumentverket har det inkommit 17 anmälningar från februari fram till nu. Anmälningar rör både förseningar i trafiken och återbetalning av periodkort.
– Om vi bedömer att ett företag bryter mot någon av lagarna kan vi inleda ett tillsynsärende. Men i nuläget har vi prioriterat flyget och resebyråer, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.
Besked dröjer
På SL:s hemsida har hundratals resenärer klagat och krävt pengarna tillbaka. Men beskedet från SL är att rådande villkor gäller tillsvidare.
Enligt trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) undersöker förvaltningen olika förslag på återköpsregler, men att menar att alla utgifter måste vägas mot varandra.
– Jag förstår att många resenärer vill ha besked. Men den här frågan äger inte bara SL eftersom den berör hela regionens budget där även sjukvård ingår, säger han.
Försäljningen tappar
I spåren av coronaviruset har försäljningen av månadskorten minskat kraftigt. Mellan löningsdagen den 25 mars och 8 april har försäljningen av korten tappat över 60 procent, skriver tidningen Mitt i. I år har SL sålt 166 500 månadskort färre jämfört med samma period förra året. Det här innebär en förlorad omsättning på 155 miljoner kronor på två veckor för SL.