Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör Thomas Cohn berätta om hur det är att vara volontär på Äldrelinjen. Foto: Frida Jareteg/SVT

Ökat tryck på Äldrelinjen: 70 procent fler samtal

Publicerad

När våra äldre sätts i isolering ökar ensamheten. Att coronapandemin slagit till i Stockholm märks även på antalet samtal till Äldrelinjen. Under mars månad har Äldrelinjen fått 70 procent fler samtal än samma månad i fjol och nu värvas fler volontärer.

Äldrelinjen har gått från att ha cirka 30 volontärer, som hjälps åt att ta samtal, till att nu vara över 200 volontärer. Och fler ska till – över 500 personer anmälde intresse när Äldrelinjen eftersökte nya frivilliga.

Thomas Cohn är en av Äldrelinjens volontärer och för honom är det viktigaste inte att sitta på svar eller information, utan att bara vara en person att samtala med, ett sällskap.

– Vi märker att de 20-30 minuterna de får prata med någon av oss betyder oerhört mycket. Det ger en form av näring, säger Thomas Cohn.

Hör Thomas Cohn berätta om hur det är att vara volontär på Äldrelinjen i klippet ovan.

Äldrelinjen är en del av den ideella föreningen Mind och riktar sig till personer över 65 som mår psykiskt dåligt eller som längtar efter någon att prata med.

Inringaren är alltid anonym och en volontär svarar på samtalet. Volontärerna sitter ofta hemma under sina pass.

Öppettiderna är just nu 8-19 vardagar, 10-16 helger.

Numret till Äldrelinjen är 020-22 22 33.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Corona i Stockholm

Mer i ämnet