Problemen började i somras. I juli skenade en trappa nedåt med våldsam fart och personer skadades. Stationerna Stockholm City och Odenplan stängdes i flera dagar. Kontroll visade att 16 rulltrappor var i så dåligt skick att de inte kunde användas. Konstruktionen i rulltrappornas koppling var inte robust nog att klara av de slitningar de utsatts för, visade besiktningen.
Söndagen den 24 mars stängdes Stockholm City södergående för avstigande på grund av rulltrappshaveri. Gummilisterna som fungerar som ledstänger hade då spårat ur på tre av trapporna. Efter två dagar öppnades stationen med en fungerande uppåtgående rulltrappa. På grund av trängsel valde många resenärer i stället att gå uppför någon av de stillstående trapporna.
Åtta månader efter det första haveriet i somras, står fortfarande flera av Citybanans rulltrappor stilla i väntan på reservdelar.
Också tunnelbanestationen i Rinkeby är drabbad. Där får resenärer gå 120 steg i rulltrappan, som har stått stilla sedan slutet av februari.