Det var inför julruschen som personalen på en restaurang i centrala Stockholm fick förklarat för sig att de nu skulle stå för springnotorna.
”Det är var och ens ansvar att hålla koll på sina bord”, skriver företaget i ett mejl till de anställda som Stockholmdirekt tagit del av.
Restaurangen hänvisar till en paragraf i kollektivavtalet att om personal varit grovt vårdslös kan beloppet för springnotan dras från lönen.
Inte tillåtet
Men enligt HRF är det här inte tillåtet, och det är inte ovanligt att medlemmar hör av sig och undrar om det är tillåtet att arbetsgivaren drar av springnotan på personalens lön.
– Det är inte en engångsföreteelse, det händer titt som tätt, säger Per Persson.
Han säger att arbetsgivare i nästan alla fall förstår efterhand att de har gjort fel.
– Springnotor är ett problem och arbetsgivare vill ha betalt. Men det här är en kollektivavtalad fråga så det där avtalet är bara att kasta i papperskorgen, säger han.
Facket: ”Förbjudet”
Stockholmsrestaurangens vd säger till Stockholmdirekt att man följer lagen och har ett avtal med personalen. Men enligt HRF är ett sådant avtal ogiltigt.
– Det står klart och tydligt i kollektivavtalet att springnotor är arbetsgivarens ansvar. Att personalen skulle stå för det på det här sättet är förbjudet, säger Per Persson.
När det gäller punkten i kollektivavtalet om vårdslöshet stämmer det att andra regler kan gälla. Men enligt Per Persson är det mycket ovanligt att den tillämpas eftersom det kräver att personalen måste ha medverkat aktivt i springnotan. I övrigt är det arbetsgivarens ansvar att inte släppa ut gäster som inte betalat.
– Det enda man som servitris eller servitör är skyldig att göra är att direkt anmäla springnotan till sin närmaste chef, säger Per Persson.