Foto: Stockholms läns landstingVisa alla (2)
Visa alla (2)

Så här blir nya tunnelbanan Fridhemsplan – Älvsjö

Publicerad

Nya sträckningen kopplas ihop med röda linjen via en tunnel i Aspudden. Sex nya stationer kommer att ingå.

Den nya tunnelbanan ska gå från Fridhemsplan till Älvsjö i bergtunnel. Vid Aspudden ansluts den till röda linjen via en tunnel, så att tågen från Norsborg kan köra till Fridhemsplan.

Sex stationer kommer att ingå i den nya tunnelbanesträckningen: Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö.

Avtal klart idag

Den nya tunnelbanesträckningen ingår i den överenskommelse om utbyggd kollektivtrafik, som staten gjort med landstinget och flera kommuner i Stockholms län genom den så kallade Sverigeförhandlingen. Under fredagen skrev de olika parterna på avtalet.

– Hårt arbete har gett resultat. Vi har idag skrivit på ett avtal som bland annat innebär att tunnelbanans röda linje ska byggas ut och det känns fantastiskt, säger Kristoffer Tamsons (M) som är trafiklandstingsråd till SVT Nyheter Stockholm.

Färdigbyggd år 2035

Den nya tunnelbanesträckningen, där anslutningen till den röda linjen via Aspudden ingår, blir nästan 10 kilometer lång. Första spadtaget tas år 2022 och sträckan öppnas för trafik år 2035. Kostnad: drygt 12,6 miljarder kronor.

I överenskommelsen ingår även flera andra kollektivtrafiksatsningar. Spårväg syd ska byggas, Roslagsbanan förlängs till City och det blir en tunnelbanestation i Hagalund. Samtliga projekt ska stå klara år 2038 till en total kostnad på drygt 30 miljarder kronor.

100.000 nya bostäder

Enligt överenskommelsen ska det också byggas 100.000 nya bostäder i länet. Bland annat finns planer på att bygga en helt ny stadsdel i Kungens Kurva.

– Det här är politik när den är som bäst – en historisk överenskommelse där utbyggd kollektivtrafik går hand i hand med ett omfattande bostadbyggande, säger Kristoffer Tamsons (M).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Tunnelbanan byggs ut

Mer i ämnet