Enligt Taxiförbundet finns det brister i branschens säkerhetssystem. Till exempel kan det vara svårt att upptäcka brott som begås av förare som kör svart eller använder någon annans taxilegitimation.
Samtidigt finns det också taxitjänster som inte är anslutna till det så kallade BKY-registret, där förares tillstånd kontrolleras dagligen.
Kräver kontroller av taxichaufförer
SVT har inte kunnat fastställa vilka plattformar varje enskild förare kört för vid tiden för brottet, men minst tre av de dömda männen ska ha kört eller utgett sig för att ha kört för Bolt och tre för Uber. Den sistnämnda har nyligen anslutit sig till BKY-registret, men Bolt gör endast en sådan kontroll initialt när en förare registrerar sig.
– Man måste göra kontroller hela tiden och det är det vi kräver. Vi vill bland annat att kommuner och regioner ska införa den här kontrollmekanismen i alla upphandlingar, säger Bawer Coskun.
Bolt: ”Måste göra mer”
Lina Dahlander, Sverigechef på Bolt, svarar via mejl:
”Det är mycket allvarligt när förare som inte är i tjänst använder bilar med taxidekaler för att locka till sig offer. Det enda sättet att beställa en Bolt-resa är via appen. Branschen måste, tillsammans med myndigheter och rättsväsende, göra mer för att återkalla taxilegitimationer på personer som begår brott.”
Uber svarar såhär på frågan om hur man ser på att företaget förekommer i tre domar:
”Vi tar varje rapporterad överträdelse på största allvar. De förare som använder vår plattform har genomgått Transportstyrelsens kontroller för taxilegitimation, som inbegriper ett utdrag ur belastningsregistret.”