– 2007 stramade vi upp reglerna efter en rad incidenter som precis skett då. Men generellt kan man säga att olyckorna sker när reglerna inte följs, säger Hans Cassepierre, utredare vid Transportstyrelsen.
Många regler
Och reglerna är många. Bland annat ska räckena vara robusta och minst 110 centimeter höga. En öppen kommunikation med föraren ska vara möjlig, och föraren måste vara minst 21 år. Ekipaget får heller inte köra snabbare än 20 km/h och fordonet måste också följa de vanliga trafikreglerna och vara kördugligt. En nykter flakvakt måste också vara närvarande.
– Hela företeelsen med studentflak är egentligen ett undantag. Man får inte åka på flak på detta sättet. Det är svårt att veta var undantaget kommer ifrån, men grundreglerna är utfärdade av Trafikverket på den tiden. Sen har vi utvecklad riktlinjerna, säger Hans Cassepierre.
Inte tvingande
Reglerna är inte tvingande. Inga böter kan utfärdas om man bryter mot Tranportstyrelsen rekommendationer – så flaken regleras mestadelas av polisen lokalt – som däremot i sin tur har möjlighet att neka flak färd.
I Uppsala så ska flaken anmälas till polisen, där detaljer kring färdväg, tid, plats och antal personer ska informeras. Också vägsituationen anpassas, i år omdirigeras västra ågatan till att vara enkelriktat norrgående.
Oklarheter
– Under just denna tid är det många som hör av sig om flaken. Många har frågor, mestadels elever.
Ett nationellt totalstopp är däremot inte på tal.
Läs mer: Hör vad eleverna tänker kring riskerna
– Vi som myndighet sätter upp regelverket kring detta. Om reglerna följs ska det vara säkert. Olyckor sker när reglerna kringgås, men däremot kan man ju också säga att alla olyckor tyvärr inte går att få bort. Olyckor kommer ske oavsett, så är det i trafiken, säger Hans Cassepierre.