Ofta har det handlat om förseningar när det rapporterats om arbetet med att få till planskilda korsningar vid S:t Olofsgatan och S:t Persgatan i Uppsala, men nu har arbetet med att bygga om de två korsningarna flyttats upp på Trafikverkets dagordning.
– Vi hade en del samordning mot intilliggande projekt som vi nu har släppt, tekniska frågor. Vi har kommit fram till att vi kan köra det här separat, så det går snabbare, säger Alexander Dufva, projektledare.
Så hur ser planen ut nu?
– Byggstart 2023 och färdigbyggt 2026. Men det förutsätter att allt löper på att inte järnvägsplanen överklagas. Det är en ambitiös tidsplan.
Var befinner sig projektet nu?
– Nu har järnvägsplanen, där projekten ingår, gått ut på samråd. Det innebär att de närmast berörda och andra får möjlighet att komma in med synpunkter.
Samråd
Samrådstiden löper från 24 september till 26 oktober.
– Vi hoppas på bra påpekanden, säger Alexander Dufva.
Vad kommer det att kosta att få till de planskilda kostnaderna?
– Vår bedömning är att kostnaden hamnar kring 500 miljoner kronor för båda plankorsningarna och vändspåret.
Uppsala står med som medfinansiär och bidrar ungefär med en femtedel av kostnaden.
Hör mer om projektet och se bilder på hur tunnlarna kommer att se ut i klippet.