Distansundervisningen, som infördes på landets gymnasier för första gången i mars 2020 och sedan återupptogs under hösten, har förändrat vardagen för många elever.
Och somliga har haft större utmaningar än andra.
Har inte tränat tillsammans
På innebandygymnasiet i Hagfors, en nationellt godkänd idrottsutbildning (NIU) med regionalt intag, har påverkan stundtals varit stor. Inte minst eftersom eleverna inte har kunnat träna och spela matcher tillsammans under stora delar av de senaste elva månaderna.
I normala fall har de elitsatsande eleverna träningar tillsammans både under skoltid och kvällstid samt matcher på helgerna i juniorallsvenskan (JAS) och för många elever även i något av seniorlagen i Hagfors.
”Har påverkat väldigt mycket”
Den gångna hösten kunde eleverna träna och spela tillsammans fram till den 12 november då all tränings- och tävlingsverksamhet pausades. Därefter fick eleverna träna på egen hand fram till den sista veckan i januari då träning med respektive årskull återupptogs. Från och med då är eleverna på plats en vecka i taget, fördelat på vilken årskurs de tillhör.
Sofie Andersson och Jesper Jansson är två av de som har fått uppleva en minst sagt annorlunda start på sina gymnasiestudier.
– Det har påverkat väldigt mycket, säger Jesper Jansson.
I klippet ovan berättar de två gymnasieeleverna mer om hur det har fungerat med innebandyträning och studier på distans.