Det var förra våren som kvinnan först kände en knöl i bröstet och försökte då komma i kontakt med bröstcentrum på Centralsjukhuset i Karlstad. Först var det ingen som svarade på angiven telefontid och när hon väl kom fram upplevde hon att hon inte togs på allvar. Detta enligt anmälan.
Till sist blev hon lovad en tid för undersökning, men det kom aldrig någon kallelse. Kvinnan försökte då kontakta mottagningen igen, men kom inte fram förrän i augusti – tre månader senare. Först då fick hon veta att hon inte alls var inbokad för undersökning. De kände inte till att det första samtalet hade ägt rum över huvud taget.
Hade cancer
Det skulle visa sig att knölen som kvinnan känt var bröstcancer och hennes behandling blev försenad med minst tre månader på grund av telefonmissen.
Att hon inte kommit fram ska ha berott på att de telefontider som angetts på hemsidan var felaktiga. En vecka under sommaren hade mottagningen också stängt.
Nu har IVO prövat ärandet och kommit fram till att Bröstcentrum saknade ett systematiskt sätt att följa upp telefonrådgivningens tillgänglighet.