Hör Ola Karlsson om det senaste bakslaget för satsningen på ambulansflyg. Foto: Pilatus Aircraft/SVT

Nytt bakslag för regionernas storsatsning på ambulansflyg

Uppdaterad
Publicerad

Nu tvingas Svenskt ambulansflyg, KSA, backa om vem som ska köra de sex omdiskuterade ambulansflygplanen åt landets regioner. Anledningen är att upphandlingen av pilottjänsterna inte gjorts på ett riktigt sätt.

– Det är bekymmersamt när vi inte kan göra en korrekt upphandling, säger KSA:s ordförande Ola Karlsson i Karlskoga.

Som vi berättat tidigare har KSA, som drivs av landets regioner, beställt sex jetplan för 720 miljoner kronor. Nyligen beslutade man att norska OSM Aviation skulle anlitas att köra planen. Det beslutet överklagades av ett konkurrerande bolag och nu tvingas KSA att dra tillbaka tilldelningsbeslutet.

Enligt Ola Karlsson uppfyllde inte flygbolaget de krav som ställdes i upphandlingen.

Turerna kring ambulansflyget

– Vi lyckades inte kontrollera det på ett tillräckligt bra sätt och då måste vi lära av det och se till att vi gör det rätt i fortsättningen, säger han.

Pressad tidsplan

Tidsplanen för att komma igång med ambulansflygverksamheten är pressad och det är oklart om den process som nu ska ske försenar hela ambulansflygprojektet.

– Om vi får ett nytt beslut på plats är förhoppningen att det bara blir några dagars fördröjning. Men risken finns ju att också den tilldelningen blir överklagad och då får vi hantera den förseningen som blir i så fall, säger Ola Karlsson.

De beställda flygplanen ska levereras i april och i juli/augusti ska verksamheten vara igång.

Det här är inte första bakslaget för KSA:s upphandling. Också upphandlingen av de nya flygplanen överklagades och fick göras om.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Turerna kring ambulansflyget

Mer i ämnet