Foto: TT/Privat

Tågbolaget kommenterar bromsbilderna

Publicerad

På Green Cargo, som äger tåget som misstänks ha orsakat de omfattande bränderna, vill man inte kommentera bilderna på de nedslitna bromsarna idag.

– När vi har en incident genomför vi alltid en utredning och jag kan inte uttala mig om orsakerna innan utredningen är klar, säger Sohana Josefsson, kommunikationsdirektör på Green Cargo.

På flera bromspar är bromsbeläggen helt borta, vad är din kommentar till det?

– Vi har en rutin att vi alltid provgenomför våra bromsar innan våra tåg avgår, vilket sköttes precis enligt rutin på det här tåget också.

Banvallsbränder mellan Molkom och Asphyttan

Du säger att ni provbromsade innan tåget åkte iväg, menar du bromsarna skulle ha slitits ned under färden, eller vad menar du?

– Jag kan bara säga det jag har sagt innan, att vi har en rutin att alltid prova bromsarna på våra tåg innan de avgår. Sedan, vad det är som har orsakat branden, eller vad det är som har orsakat slitna bromsar, det kan inte uttala mig om innan utredningen är klar.

Sohana Josefsson är kommunikationsdirektör på Green Cargo. Foto: Green Cargo

När hjulen och bromsarna ser ut så här och är så här nedslitna, hur gör ni för att det inte ska hända igen?

– Vi är väldigt måna om att våra tåg och våra vagnar ska vara säkra när de rullar, och vi har väldigt många rutiner på plats för att försäkra oss om detta.

Men ändå är bromsarna så nedslitna så att de ser ut så här, så på något sätt måste ju era rutiner ha brustit?

– Det kommer att bli en del av vår utredning, säger Sohana Josefsson, kommunikationsdirektör på Green Cargo.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Banvallsbränder mellan Molkom och Asphyttan

Mer i ämnet