74-årige Bertil har 56 abonnemang

Uppdaterad
Publicerad

I Bertils garage står två lastpallar med oöppnade kartonger. De innehåller mobiler, högtalare och surfplattor som Bertil inte vill ha. Inte heller ville han ha 56 telefonabonnemang och räkningar på 20.000 kronor i månaden. Men det blev resultatet av en rad säljsamtal från olika telefonbolag.

74-årige Bertil Håkansson i Nossebro har som många andra småföretagare blivit uppringd av åtskilliga telefonförsäljare genom åren. De har lovat att sänka hans telefonkostnader och ta bort gamla abonnemang. I verkligheten har det blivit tvärtom.

LÄS MER: Flera småföretagAre lurade av telefonförsäljarna

SVT granskar Dialect

I dag har hans firma 56 registrerade abonnemang hos olika operatörer.

– Jag behöver ett abonnemang och frugan ett. Och det visste försäljarna om, det retar mig så jag kan dö, säger Bertil. 

Svärsonen Mats Larsson har hjälpt Bertil att räkna ihop hur mycket abonnemangen skulle kosta. Summa: nästan 20.000 kronor i månaden. 

– Hur försäljarna lurat mig alltså... Man tror gott om människor men det ska man nog inte göra, säger Bertil.

33 abonnemang – två lastpallar

De senaste försäljarna ringde från Dialect, som sålde på Bertil 33 Telia-abonnemang och en stor mängd högtalare, mobiltelefoner och andra prylar. De har kommit i kartonger som nu står staplade på två lastpallar i Bertils garage. 

SVT har frågat de inblandade telefonbolagen om Bertils ärende. Alla beklagar de situationen och intygar att de nu kommer att kontakta Bertil för att reda upp situationen.

LÄS MER: Fick fakturor på 10.000 kronor

Telotekets vd Christian Lindberg skriver att ”vid en snabb överblick så har kunden alldeles för många abonnemang hos för många operatörer”. Kamran Alemdar, informationschef på Tre, skriver att ”det är väldigt beklagligt att det gått så långt som det har gjort i Bertils fall”.

Peter Billung, försäljningschef på Qall, skriver att man ”är mycket angelägna om att få tag i” Bertil för att hjälpa honom.

Telia lovar avsluta

Dialect kommenterar inte Bertils fall specifikt men uppger i en skriftlig kommentar att ”Varje missnöjd kund är ett misslyckande” och att man kommer att ta kontakt med de kunder ”där vi inte redan har löst problemet”.

LÄS MER: Förlängde mobilabonnemanget – fick varor för 30.000 kronor

Bertils svärson Mats Larsson har varit i kontakt med Telia som lovat att stryka de 33 Telia-abonnemang som Dialect sålt till Bertil. Mats är mycket upprörd över hur telefonförsäljningen till småföretagare går till.

– Frågan är om de fattar hur de skadar andra. De lever i en egen bubbla, där de säger ”Yes, nu fick vi ett kontrakt” och sen går vidare till nästa. Men de har ingen aning om hur det drabbar.

Har du erfarenhet av Dialect eller andra telefonbolag? Kontakta SVT:s reporter.

LÄS MER: ”Fick listor på äldre att ringa”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar Dialect

Mer i ämnet