Tidigare vd:n för Saab Automobile Victor Muller möter hovrätten i december. Foto: TT / SVT

Åklagaren yrkar på fängelse för Muller

Uppdaterad
Publicerad

Ett halvår före konkursen var skulderna uppe i över en halv miljard kronor. Frågan är om Victor Muller var tillräckligt tydlig om det pressade läget. Åklagaren yrkar på fängelsestraff för Saab Automobiles sista vd, som åtalats för grovt svindleri.

Sex år efter Saab Automobiles konkurs går det rättsliga efterspelet mot den tidigare ledningen mot sitt slut. Efter friande domar i tingsrätten tidigare i år, avslutas rättegången i hovrätten under fredagen.

Chefsåklagare Olof Sahlgren yrkar på att Victor Muller ska dömas till minst ett och ett halvt års fängelse, uppger TTELA.

Saab-rättegången

– Saab genererade inte en enda krona och kostnaderna ökade för varje minut. Genererar man inte en enda krona är man på obestånd, sade Sahlgren under sitt slutanförande på förmiddagen.

Åklagaren överklagade

Samtliga sju åtalade friades av Vänersborgs tingsrätt, men åklagarsidan överklagade två punkter. Dels misstankarna mot två av revisorerna, dels mot Saabs siste vd, nederländaren Victor Muller.

– Det var tufft att vara ensam i de här förhandlingarna. i tingsrätten var vi tillsammans och alla vi stod bakom det vi gjort, säger Victor Muller till SVT:s reporter under sista förhandlingsdagen.

Enligt åklagarna försökte Muller medvetet lura omvärlden att Saabs ekonomi var under kontroll under våren 2011, drygt ett halvår före den slutliga konkursen. Muller har dock hela tiden nekat till brott och friades också i tingsrätten.

– Jag står för allt vi gjort och jag skulle göra det igen, säger Victor Muller till SVT.

”Plågad av detta”

Hans försvarsadvokat Hans Strandberg räknar med en friande dom även i hovrätten för västra Sverige.

– Ingenting har förändrats mellan tingsrätt och hovrätt. Det är precis samma fråga som ska prövas, säger Strandberg till TT.

– I stället har den rättsliga utredningen som gjorts under mellantiden ännu tydligare visat att tingsrätten gjort alldeles rätt. Därför känns det förstås väldigt besvärligt för Victor Muller att komma hit ännu en gång och att fortfarande behöva bli plågad av detta.

Ångrar inget

Den sista rättegångsdagen inleddes med ett kompletterande förhör med Muller, som står fast vid att han var övertygad om att bilföretaget skulle gå att rädda.

– Vi visste att vi behövde ytterligare medel och vi arbetade dag och natt för att få fram det. Det finns inget bättre bevis till det än att vi fick i gång produktionen i maj 2011, sade Muller enligt TTELA.

Hans Strandberg utvecklar:

– Han ser det ju som att han lagt ett antal år av sitt liv åt att försöka rädda detta fantastiska bolag, som han uttrycker det, säger han till TT.

– Men lyckligtvis kom tingsrätten fram till att han inte gjort något fel och jag kan inte tänka mig att det skulle bli någon ändring.

Saab Automobile

Verkstadsföretaget Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) började tillverka bilar 1946.

1969–90 var biltillverkningen sammanslagen med lastbilsföretaget Scania.

1990 bildades Saab Automobile, med General Motors som ensam ägare från 1999.

2010 köptes Saab Automobile av nederländska Spyker.

2011 sattes företaget, då med 3 400 anställda, i konkurs.

2012 köptes det mesta i konkursboet av Nevs (National Electric Vehicle Sweden), med syfte att bygga elbilar.

2014 beräknades de sammanlagda tillgångarna i konkursen vara 3,3 miljarder kronor. Alla fordringsägare med förmånsrätt bedömdes få fullt betalt.

I september 2015 kom de första åtalen om misstänkta ekonomiska brott inom Saab.

En rättegång i Vänersborgs tingsrätt, med fyra huvuddelar, inleddes i januari 2017. Alla sju åtalade friades helt på alla punkter.

Två punkter överklagades. Två revisorer är åtalade misstänkta för grovt osant intygande, medan Victor Muller åtalats för grovt svindleri.

Konkursen, med utdelning till fordringsägarna, väntas bli klar tidigast 2019.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Saab-rättegången

Mer i ämnet