Anita Olausson har bott i Närestad utanför Munkedal i större delen av sitt liv. Väg 813 som böljar fram genom landskapet utanför hennes hus har flera snäva kurvor. Anita säger att hon har försökt få Trafikverket att sätta upp varningsskyltar om att sänka hastigheten på vägen – men utan resultat.
– Det är tråkigt om det ska hända något för att de ska komma upp skyltar, säger Anita Olausson.
Olyckor på vägar kan ske av många olika anledningar, som till exempel halt väglag eller rattonykterhet. I den granskning som SVT Nyheter och Uppdrag granskning gjort så har SVT tittat på om det finns vägar vars egenskaper i sig kan orsaka olyckor.
Gammalt vägnät
SVT har studerat vägar där det skett minst fem olyckor sen 2015, som har hastigheten 70 kilometer i timmen eller högre.
SVT har hittat nära 16 000 felutformade kurvor i Sverige där trafikanter som kör i högsta tillåtna hastighet på grund av hur vägen svänger och lutar får svårt att hålla bilen kvar på vägen. 2 890 av dess kurvor finns i Västra Götalands län.
Men enligt Trafikverket finns det viktigare saker att åtgärda än felutformade kurvor.
– Utmaningen är att vi har ett väldigt gammalt vägnät. Och där finns det kurvor som ser ut på ett annat sätt. Skulle vi bygga idag skulle de inte se ut på det sättet. Men i relation till alla andra säkerhetsutmaningar vi har så är inte den högst prioriterad. Då är det andra saker vi behöver göra. Men vissa kurvor måste vi hämta hem och göra bättre, säger Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket.
Kurvig väg
Thea Grind kör lastbil och hon tycker att något borde göras åt väg 813 i Munkedal.
– Man borde skriva ut att det är en skarp kurva, det är inte många som vet det, säger hon.
”Du förväntas anpassa dig”
Mikael Lindahl som har hus intill vägen gillar dock att köra på vägen.
– Jag tycker den är fin att köra på. Om man känner till den väl behöver man inte bränna på allt för hårt. Man vet var det kan vara lite riskabelt, säger han.
Maria Krafft på Trafikverket betonar att hastighetsgränsen är en maxnivå för vägarna med felutformade kurvor.
– Det är inte så att du kan köra samma hastighet på raksträcka som i kurva. Utan du förväntas anpassa dig till det, säger hon.
10 vägar med felutformade kurvor i Västra Götalands län
Väg 813, Väg 1978, Väg 2018 , Väg 2221, Väg 1526, Väg 2129, Väg 770, Väg 930, Väg 3058, Väg 510
Det är SVT:s datajournalister Helena Bengtsson, Fredrik Stålnacke och Rickard Andersson som gjort kartläggningen.
Hur har vi gjort?
Vi har först valt ut de vägar i Sverige där det skett minst fem olyckor de senaste fem åren. Det blev 950 vägar. På dessa vägar har vi valt ut vägavsnitt där hastigheten är 70 km/h eller snabbare och där det inte finns några mitträcken eller annan mittseparation. Trafikverket samlar in data på varje statlig väg genom att låta en mätbil köra runt på vägarna. Denna data hamnar i en öppen databas som vi har använt – och för våra utvalda vägar har vi laddat ner data, som exempelvis radie på kurvor, vägens lutning i sidled (tvärfall) och vilken hastighet som är tillåten på vägen.
Att en kurva är felutformad – vad betyder det?
När vi pratar om felutformade kurvor innefattar det tre variabler: Hastigheten, hur skarp kurvan är och hur mycket vägen lutar i sidled, sk tvärfall. Vi har använt en matematisk formel – som används av Trafikverket när man bygger nya vägar för att räkna på det som experterna kallar för sidofriktionsbehovet – den kraft som behövs för att hålla bilen kvar på vägen.
I de fall som vår uträkning visar att om man kör sin bil i den hastighet som är satt på vägen, så hamnar sidofriktionsbehovet utanför gränsvärdet – det är de kurvorna som vi kallar för felutformade.
Orsakar de felutformade kurvorna olyckor?
Det finns många olika orsaker till trafikolyckor, alltifrån halt väglag till älgar eller berusade trafikanter och vi har inte tillgång till data som gör att vi kan fastställa någon orsak. I vårt material ser vi dock en större andel olyckor i kurvor med sidofriktionsproblem jämfört med kurvor som inte har det. Vi ser samma överrepresentation, hur vi än räknar detta, väg för väg, kurva för kurva eller uppdelat på hastigheter. Men, eftersom olyckor kan ha många orsaker och dessutom sker det förhållandevis få olyckor jämfört med det stora antalet vägar är inte vår överrepresentation statistiskt säkerställd.