Via broschyrer och möten har cirka 9 000 göteborgare fått information om att de nu kan välja en privat utförare i hemtjänsten i Göteborg. Men när Stadsledningskontoret gjorde en första utvärdering en månad efter införandet visade det sig att bara 80 personer hade gjort ett val.
– Vi kan inte säga att det är vare sig bra eller dåligt. Undersökningar visar att de som får hemtjänst för första gången väljer. Det kan upplevas som svårare att byta när man har en pågående hemtjänst, och man kan ju också vara nöjd, säger Charlotte Nyberg, planeringsledare på Stadsledningskontoret.
Oppositionens förslag
Hon berättar att man från kommunens sida tittar på Norrköping för en jämförelse.
– Där infördes LOV i hemtjänsten i november, och cirka en procent av de berörda invånarna gjorde ett val inledningsvis. I Göteborg var procentsiffran 0,9 procent.
I Göteborg drevs valfrihet i hemtjänsten igenom av oppositionen, mot den styrande minoritetens vilja. Oppositionsrådet Jonas Ransgård (M) säger sig inte vara förvånad över att bara 80 personer gjort ett val.
– Det tar ett tag innan det sätter sig. Men valfriheten är också viktig även för dem som inte använder den. Att man kan göra ett val innebär gör att den kommunala hemtjänsten måste bry sig om vad brukarna tycker, säger han.
”Kommunala hemtjänsten konkurrenskraftig”
Daniel Bernmar (V), kommunalråd för Vänsterpartiet, tolkar situationen annorlunda.
– Jag tänker först och främst att den kommunala hemtjänsten visat sig vara konkurrenskraftig. Det är glädjande, säger han.
Den 3 april kommer de privata aktörer som godkänts starta upp sina verksamheter i Göteborg.