Trafikverket tvingas skjuta upp sträckan mellan Djäkneboda och Bygdeå. Orsaken är att det endast kom in ett enda anbud på att få genomföra projektet – och det anbudet var för dyrt.
– Vi fick avbryta och backa ett steg, säger Gunilla Björklund, projektledare på Trafikverket.
Nu ska myndigheten göra om upplägget mot gentemot entrepenörerna, vilket man hoppas kommer locka fler intressenter.
– Vi valde den form där vi lägger större ansvar på entrepenören, men det kan innebära att inte lika många lägger anbud. Plus att Västra länken i Umeå låg ute samtidigt, som är ett väldigt stort jobb. Bolagen väljer ju vad de vill lägga sitt krut på, säger Björklund.
1,5 mil saknar finansiering
E4 planeras att byggas ut i etapper och planer och pengar finns för stora delar av E4. Men byggstarten för många sträckor ligger minst fem år framåt i tiden. Två sträckor – på drygt 1,5 mil – finns inte med i Trafikverkets planer som sträcker sig till och med 2029 och saknar helt finansiering.
De sträckor på E4 som det idag, enligt Trafikverket, finns finansiering för är följande:
- Djäkneboda – Bygdeå – Byggstart planeras kommande år.
- Sikeå – Gumboda – Byggstart tidigast 2021.
- Gumboda – Grimsmark – ingår i Nationella planen för infrastrukturåtgärder 2018-2029 för åtgärd år 2024-2029, framtagande av vägplan pågår.
- Broänge – Ljusvattnet – ingår i Nationella planen för infrastrukturåtgärder 2018-2029 för åtgärd år 2024-2029, framtagande av vägplan pågår.
Sträckorna Grimsmark – Broänge och Ljusvattnet – Yttervik (Bureå) saknar i nuläget finansiering och de projekten ligger som vilande.